Vrijdag snel even met de Charleston naar de technische keuring. Ik houd mijn hart vast want vorig jaar weer opmerkingen voor staat van het chassis. : ".. het zal de laatste keer zijn...".
Handrem span ik wat op oip want ook dat is altijd miserie.
Maar wat : remmen geen probleem !
Ook lichten moet ik hoogte wat bijregelen. gelukkig is het een iets ouder man die van wanten weet. Want zijn jongere collega staat er met open mond bij van verbazing : "Hoogte lichte regelen op een 2pk ? Kan dat ?"
Maar niet toegestaan : vooraan banden 1 Michelin en 1 Bridgestone. Met zelfde merk zijn. verhaal over "lekke band en reserve wiel" pakt niet : rood.
En schokdemper achteraan niet goed; Ik mag er in gaan zitten en dan is het OK
Maar vooraan rechts geeft slechts 9%. Ook als ik er in ga zitten blijft het slecht. "Bandendruk zeker..." zegt ie maar dat had ik laag gezet op 1.2 kg. Dus geen avance. Rood.
Ik naar Van Roosenbroek om bandje te herstellen. En dan thuis een tweedehandse schokdemper plaatsen. En dan terug naar Van Roosenbroek op de schokdemper-tester. Niet uitstekend maar voldeonde en slechts 13% verchil dus ver onder de toegelaten 20%.
Op keuring weeral slecht : amper 8% e, 67% afwijking met links. Desondanks uitleg over "...ik kom van de testbank..." : rood.
Dus ik naar huis om ene nieuwe schokdemper te monteren die ik afhaal op de raid-wagen. Dan terug naar Van Roosenbroek waar we samen wat vloeken en straffe verhalen vertellen over " ... 10 keer terug gegaan..". We testen en ... slechts 9%. Nieuwe schokdemper maakt niks uit !
Ik naar huis en Alexandre er bij gehaald om 22 uur. Filosoferen over cardans, wiellagers, fuseepennen, enz.. De dag er op terug naar Van Roosenbrouck die mij een schokdemper leent. Even slecht. En dan kijkt Rudy de bandendruk na : 1.5 kg !!!! We zetten 1.2 kg en test perfect !
Ik vlieg naar controle en inderdaad : perfect 37% op beiden en 0% afwijking. Groen kaart.
Oorzaak.
Ik had netjes 1.2 kg gezet op beide banden. Maar die schokdemper was blijbaar defect. Ik heb hem vervangen en toch hielp het niet. Waarom ? Omdat ik ook de band heb vervangen door de herstelde Michelin. En die had Rudy goed hard opgepompt bij montage !
En dat was ik vergeten. En dus ik maar roepen "bandendruk is ok. daar ligt het niet aan !"
En ook op keuring hebben ze de bandendruk nageken. Maar dat hebben se dus slecht gedaan. D dag daarop beweerde die kerel zelfs dat ie 1.3 kg had gezet op beide kanten. Larie !
Besluit :
Bij een probleem altijd de procedure volgen. In dit geval: Eerst bandendruk controlen dan de rest. En NOOIT veronderstellen dat iemand het al gedaan heeft.
Een mens wordt er bescheiden van. Ee hele dag verliezen omdat ik de bandendruk niet heb gecontroleerd.
New space
11 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten