maandag 12 mei 2008

Onsteking regelen 55-er

Op 1 en 2 mei wil ik naar de Nationale meeting van Franse 2CV Clubs in Dunkerque (FR). Na de avonturen van onze NL-studenten toch maar even onsteking van de 55-er regelen. Dat halfuurtje werk kan veel miserie besparen.

Dus even ventilator er af kloppen en ... alternator komt los. Dat is niet goed ! Als je nu trekt, trek je de bedrading kapot. Terug plaatsen helpt niet, want de alternator komt toch terug als eerste los. Dus de RTA methode : gat boren in ventilator en deksel losvijzen. Daarna de bedrading losvijzen en komen alternator en ventilator er samen uit.



Alternator gaat dan in bankschroef en dan klop je de ventilator er zo af. Of toch niet ! Uren kloppen, verwarmen en kruipolie : niks. Dat drie avonden na elkaar : niks.



Uit miserie zaterdagmorgen naar Van Roosbroeck. Veel geroep door vader dat ik "alles kapot heb gedaan". Maar na 10 minuten kloppen wordt hij al wat milder, hij krijgt hem ook niet los. Dan met perslucht longitudinaal kloppen en hop : los ! Hij lacht niet veel maar hij kan nog akltijd !

De ventilator is ernstig beschadigd want ipv van een pin heeft ie met een kruis geklopt. Maar goed ik vijl het wat af en monteer hem oppnieuw. Door het geboorde gat is ie toch uit balans en moet hij vervangen worden. Die vind ik wel in Dunkerque.



Ook de alternator is wat beschadigd door het woeste werk. Maar dat klop ik terug bij elkaar.




Ondertussen springt Erwin nog even binnen met een cadeau. Een oliebushouder die aan de batterijhouder wordt bevestigd. Dat staat mooi op de 55-er ! Dank Erwin !

Geen opmerkingen: