Deze morgen eerst wat bellen om een aanhangwagen te versieren. De grasmaaier is namelijk stuk. Eén mes draait niet meer omdat de gekartelde riem stuk is. En je kan er gewoon niet aan zonder alles los te vijzen. Nu ik kan daar niks van en zal hem maar binnen doen bij hersteller. Maar dan heb ik een aanwagen nodig. Even bellen bij AC en ik mag langskomen. Mathieu uit zijn bed gehaald voor hulp. Kar is natuurlijk halvol afval dus eerst naar containerpark. Daar mag je tegenwoordig enkle nog binne nadat je je eID in de lezer hebt gestopt. Een monsterproject van miljoenen euro : om het containerpark binnen te rijden ! Maar goed afval er uit en terug naar huis.
Dar gaat de grasmaaier op de kar, riem om alles vast te zetten en terug naar Willemen. Maar ik gooi er eerst nog wat houten paaltjes bij en een oude tafelplank. Een ommetje langs het containerpark waar er wel wat vraag is naar mijn grasmaaier. Maar die gaat natuurlijk terug mee naar buiten !
Bij Willemen kan ik de maaier niet van de kar krijgen. Zat natuurlijk nog vast met de riem ! Eénmaal los donder ik hem letterlijk van de kar. De afrijplaten schuiven gewoon mee achteruit. "Gebeurd altijd" zegt de man. Maar aan waarschuwen had ie niet gedacht ! Maaier zal er 2 weken moeten blijven want ze zitten tot achter hun oren van het werk.
Dan doorrijden tot bij mijn zus om een Hoda Vision op te halen voor Mathieu. IS nu 16 en heeft zijn rijbewijs. Is wel wat geklungel om het netje srecht vast te krijgen op die kar dus uiteindelijk leg ik hem maar plat. Zo zal hij alvast niet vallen. Thuis doen we er een rondje mee en het ding rijdt lekker. Wel slechst 35 per uur max.
De namiddag ga ik nog wat oprommelen. En ligt er allemaal wat te dik op. Ik loop de trapladder op naar de voorraad en denk bij mezelf "raar dat die nog noout is weggeschoven". En bang, hij zakt weg en ik kan we nog net vasthouden aan het verdiep. Ik klim langs de ander kant naar beneden en beslis om de trap te verankeren met een stuk ijzerdraad.
Om 16u45 is het tijd om iets te drinken. Ik ben nog niet binnen of de GSM gaat over. Erwin aan de lijn. Hij is op weg naar Duffel waar een NL eend gestrand is. Gelukkig hadden ze de APUA Help aan boord. En daar stond het nummer van Erwin in. Die uitstap pik ik mee want Duffel ligt op 5 km van bij mij. En ik heb mijn werkpak nog aan. De NL hadden iets gemopeld over gas die niet werkt dus ik neem een bus WD 40 mee. Een geklemde gaskabel komt wel eens voor.
Eenmaal in Duffel kunnen we de pechvolgels niet missen. DRIE eenden aan de carswash. Stoeltjes eruit en genieten van de zon. Alhoewel, er loopt er toch één wat zenuwachtig bij. En duidelijk bij dat wij uitstappen met een "air" van "opzij, wij kennen er alles van".
Het zijn 6 studenten uit Amsterdam die al jaren eend rijden maar er niks van kennen. Enkel tanken en rijden ! Ze zakken af naar Leuven en nemen de binnendoor ipv de snelweg. Plots wou één van de eenden niet meer vooruit. Start vlot, maar draait vierkant stationair (alhoewel ze niet stilvalt) en als je gas geeft gaat ze niet in de toeren. toch even gaskabel gechekt maar die is OK. Ook bij manueel gasgeven aan carb blijft het probleem.
Ik denk onmiddellijk aan Jeroen "eerst puntjes regelen". Maar hier op straat met een bus WD40, dat gaat niet lukken. Dus kijken we toch even of er geen bougie kabel los is of een losse bougie. Lijkt ok. Misschien bobijn ? Staat alvast niet warm. Na enkele minuten friemelen beslissen we de eend naar mijn garage te slepen. Daar de student zich nog nooit heeft laten slepen neem ik het stuur. Erwin sleept met de Xantia net iets te snel maar het blijft leuk.
Thuis starten we de makkelijke dingen : bobijn vervangen, geen resultaat, Bougie en bougiekabels vervangen : idem. Benzinepomp : werkt. Benzinefilter doorspuiten : idem. Sproeiers doorspuiten : idem.
Ondertussen horen we dat deze auto voor 500 euro keocht is. mooi koop !. laatse APK-keuring en onderhoud is een jaar geleden.
En we zijn terug bij af. Niks helpt.
Nu is het grote moment aangebroken : "puntjes regelen" zeg ik. En daar gaan de grille, de ventilator (moeizaam zoals zo vaak) en de beschermlap. De studenten ontdekken het ontstekingshuis. Ik kom zeer geleerd over... Ik vind wel dat het huis vrij veel gedraaid is. Dit zou dus wel eens het probleem kunnen zijn. Maar hoe heeft ie dan een heel jaar gereden ?
De puntjs zijn alvast niet ingebrand. Ik kuis de boel wat op en begin de afregeling; hoogste punt zoeken, 0.4 mm en dan pin in het gat om vervroeging te regelen. Staat allemaal vrij snel goed dus ik gooi de boel vast. En dan het echte kritische moment waarop een mens afgaat of verheven wordt tot eendendokter. Starten... en hij start. Gasgeven.. en de toeren volgen netjes ! Gelukt ! Blijdschap alom want het is al 18u30 en ze moest om 18 uur in Leuven zijn voor een cantus.
Ik kijk nog even oliepijl na : staat op minimum. Dus een slok erbij. De afwerking gaat snel en ik doe toch maar een ritje op mijn testpiste. Volgens de eigenaar rijdt ie zelf beter dan daarvoor. Met zo'n slecht geregelde ontsteking zou dat best kunnen.
Zo de grijze eend is klaar en de kolonne vertrekt richting Leuven. Nu wel langs de snelweg om de tijd kort te houden.
De derde auto is een UK wagen en heeft stuur rechts. Cool !
En kijk eens hoe gelukkig de eigenaar er nu uitziet !
Ik hoop dat ze veilig in Leuven geraken. En zondag veilig in Amsterdam !
Het is al 20 uur tegen dat alles opgeruimd is dus genoeg voor vandaag. Colette verteld mij dat ze de muur wil schileren waar mijn aquarium tegen staat. Maar die 500 kg kan je niet zomaaar verzetten. Dus wil ik een tijdelijk aqua kopen om over te bouwen. Dat wordt zoeken op Koopjesnet en 2dehands.be
New space
11 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten