De startmotor van de VISA is niet gelijk aan die van een 2cv en zeldzaam. Daarom is het beter om de tandkroon van het VISA-vliegwiel te vervangen door een tandkroon van een 2cv-vliegwiel. Voor mijn eerste keer neem ik geen risico en start ik met het 2cv-vliegwiel. Als het verkeerd afloopt heb ik die immers nog op overrschot ! Maar het afhalen van de kroonwielen is echt een makkie. Een beetje kruipolie en rustig aftikken met een doorslag.
Het terug plaatsen is heel wat moeilijker. Als je aan deene kant klopt komt de ander kant los. Dus komt er wat fysica aan te pas. (en een tip van alexandre) Kroonwiel in de oven en vliegwiel in de diepvriezer. Na 1 uurtje is het kroonwiel zovee uitgezet en het vliegwiel zo hard gekrompen dat ze probleemloos op elkaar passen. Ik moet zelfs wachten dat ze afkoelen alvorens het kroonwiel engzins vastzit.
De oliekoelers van VISA en 2cv zijn ook niet gelijk. Dankzij een beter oliekoelcircuit mag de VISA-oliekoeler kleiner zijn. Dat is duidelijk te zien op de foto. Links 2cv, rechts VISA.
Maar bij zware belasting in warme landen is een oliekoeler nooit groot genoeg. Daarom monteer ik een 2cv-koeler. Maar de koeltunnel om de ventilator is natuurlijk voorzien op een kleine oliekoeler en dus moet er een stuk uitgezaagd worden. Maar ook dat is slechts een kleien ingreep. Zo gepiept met de wipzaag. Nog een randje plooien met een tang en het is de perfectie nabij. Op de foto is het weggezaagde stripje nog te zien.
New space
11 jaar geleden
1 opmerking:
Dat is nog eens vakmanschap, chapeau !
Ik leer van U ;-)
Cees.
Een reactie posten