Heb vandaag eindelijk nog eens aan mijn 2cv-tjes gewerkt. Samen met Manu de spanningsregelaar vande 55-er gecontroleerd. De batterij kookte immers altijd over. Ik had de originel regelaar dan ook vervangen door een regelbare maar die ging of aan of uit. Niet te regelen dus !
We hebben hem langs alle kanten nagemeten en met een regelbare voeding manueel gestuurd. Maar het leek wel of de interne schakelaar bleef "plakken". We hebben dan terug de orginele geplaatst en daar lijkt het nu allemaal wel mee te lukken. Ik heb ove de jaren heen wel eens de dynamo uit elkaar gehaald en terug nagekeken. Misschien hebben de twee interventies elkaar wel geneutraliseerd.
Daarenboven beweert Manu dat mijn startprocedure van de 6V motor met een 12V batterij geen goede aanpak is. De 6V batterij mag maximaal met 7,2V opgeladen worden. Bij 12V gaat ie direct koken en snel stuk.
Stuk is de batterij deze keer zeker want bij het aansturen van de startmotor valt de spanning direct op enkele volts. Dus toch maar de 12V batterij (6V is toch al stuk) en starten. We schakelen een V-meter op de batterij en 1 op de dynamo, voor de spanningsregelaar. We rijden de snelweg op om de regelaar aan het werk te zien. en te meten. Maar het gaat moeizaam naar 70km/u.
En hij begint te ruiken naar warme lucht. Na 10 km korte stop en kap open. Remtrommel rechts staat zeer warm en rookt. Lekkend remcilinder ? Remblokje tegen de trommerl ? Dat zal een onderzoek moeten uitwijzen.
We rijden tot bij Autovak maar geen 6V batterij in huis. De verkoper komt wel bewonderend kijken naar de auto. Hij houd er wel van...
Manu toch wat minder, Hij is niet op zij gemak in de bochte, op de rechte stukken, bij het remmen,... Eigenlijk nooit.
;)
New space
11 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten