zaterdag 10 april 2010

Remmen en koplampen Caravelle

Zoals mijn dochter daarnet zij "Papa, je moet een de 2cvraid werken, niet aan die Renault !"

Maar ja, nieuw speelgoed is altijd leuker.

Deze morgen eerst de Charleston volgetankt zodat ie naar het huwelijk van Alexandre's zuster.

Dan de remmen van de Caravelle aangepakt. Dus wiel eraf en klauw losmaken. Valt allemaal best mee. De klauw zelf is nog redelijk proper maar de rempiston is helemaal vastgekoekt. De buintenste rubber is versleten. Ik demonteer en ik kuis alles. Ik bel René om een setje revisierubbers en hij heeft ze nog liggen.

Maar eerst neem ik de kopklampen onderhanden. De spiegels zien er echt perfect uit. Maar ik ga toch eens over het glas - binnen en buiten - en over de spiegel met glasex.

De stekkers zijn wel minder goed. Niet veroest maar geoxydeerd en ze hebben hun beste tijd gehad. Onderweg naar René stop ik dus voor nieuwe stekkers. De verkoper adviseert mij om onmiddellijk halogeen lampen te monteren. "Veel straffer en dus beter op de controle". Ik neem dus ook twee halo-lampjes mee.

Rene werkt nog steeds aan zijn Mehari en droomt van zijn Mercedes 190SL.

Eenmaal thuis steek ik de klauw terug in elkaar. Echt vlot is dat niet. ook het monteren van de klauw is niet gemakklijk. En bij de test blijft de auto sterk naar rechts trekken. De handrem doet helaam niks meer. Ik ga onder de auto liggen en ja hoor : een lek ! Dus klauw terug demonteren. Ik haal de piston eruit en stel vast de de binnenste dichtingsring beschadigd is. En het was een nieuwe. Waarschijnlijk bij het plaatsen van de piston is het rubber wat gekanteld en beschadigd. Na enig zoekwerk vind ik de oude terug en monteer ik hem. Ik leg hem zeer mooi op zijn plek en de piston gaat er nu veel gemakkelijker in. Is dat nu omdat het rubbertje versleten is of omdat ze beter op haar plek ligt ? Dat zal ik later wel vaststellen bij gebruik.



Ook het plaatsen van de klauw gaat nu veel beter. Heb wat minder "anti-gerammel rubber" geplaatst en ook goed gelet dat de klauw juist staat.

Ik krijg om 22 uur niemand meer om op het rempedaal, te duwen zodat ik kan ontluchten. Ik monteer dan maar de nieuwe stekkers en de halogeenlampen. Hier op de foto is het verschil tussen oude en nieuwe stekkers duidelijk te zien. Met spinnewebben is oud...




En ook het halogeenlampje is goed zichtbaar




Maar eenmaal gekeurd gaan er terug gele balonnetjes in !

Dat is snel gepiept. Of dat nu beter is kan ik niet inschatten, dat is voor Ronny en zijn lichtmachien. En vooral voor de controle.

Morgen remmen afwerken....

Geen opmerkingen: