dinsdag 13 juli 2010

Motorwerken

Deze avond is Alexandre op bezoek voor een natje en een droogje en natuurlijkom een handje toe te steken.

Na een korte statusmeeting aan tafel springen we de garage in. We willen onderzoeken waarom de motor blijft draaien nadat het contact is afgezet. Een van de pistes die ik aanbreng is het feit dat de alternator van de VISA een ingebouwde spanningsregelaar heeft. En dat ik dat vergeten was en dus en aparte -tweede- spanningsregelaar heb gemonteerd. Zou dus kunnen leiden tot een conflict met als resultaat dat de alternator de bobijn kan blijven voeden, zelfs als het contact af staat.

Ik koppel de tweede spanningsregelaar los, we starten de motor en schakelen hem nu ook probleemloos uit. Opgelost !

Daarna vertel ik over mijn opzoek werk naar de losse draad aan de carburator. Lijkt een beetje op een oliedruksensor, maar dat is het niet. Het staat in de RTA vermeld als "Etouffoir" maar er is geen woord uitleg over. Ook het internet is zeer schaars met info. Op een blog lees ik dat het dient om de naverbranding tegen te gaan. Hij moet gewoon worden aangesloten aan een geschakelde plus. Wanneer het contact wordt afgezet sluit de "etouffoir" de toegang van het lucht/benzine mengsel in de carburator af. Zo krijgt naverbranding geen kans, de motor wordt gesmoord.

Alexandre begint de carb af te stellen en ondertuusne zoek ik naar de juiste schakeling voor de toerenteller. Had nog een plus en een draad voor de bobijn. Tijdelijk aangesloten en dat werkt !

Ook de spanningsregelaar in de alternator even getest en die werkt ook mooi 14,2 volt onder belasting met toeren. Bij lage toeren springt ie uit. Zeer hoge toeren heb ik nog niet getest. Zonder uitlaat is het aantal db wat hoog.

Zo de avond zit er op.

Geen opmerkingen: