Deze morgen 2 cm sneeuw ! Het blijft dus koud om te sleutelen. Daarom eerst even naar de kine en dan vet voor lagers gaan kopen bij Autovak. Ik begrijp dat je dat goed dik moet insmeren dus 1 liter lijkt mij wat weinig. Een emmer van 5l van SKF kost 98 euro ! Maar een wit product heb ik voor 28 euro. Eenmaal die emmer open blijkt dat dat toch van het goede teveel is. Daar kan ik jaren met voort...
Ik rij ook even naar Van Roosenbroek. Ik mag de pivots brengen en hij zal de fuseepennen vervangen. Niks hydraulische pers, gewoon met de hamer ! Ik wil het zelf niet proberen wegens afgerdaden door alle boekskes en "kenners". Ik zie binnen een paar dagen wel waar hij staat.
De voorste as moet nog verstevigd worden door er een u profiel tegen te lassen. Daar ga ik de armen dus niet op monteren zodat het verplaatsbaar blijft. Ik vang de namiddag aan met het plaatsen van de lagers op de achterste as. Het plaatsen van de achterste dichtingsring en de helft van de lager gaat vrij vlot. Ik ben niet zeker dat ik alles ver genoeg doorgeklopt hebt. Dat zien we wel bij de montage van de arm.
Ik vet alles goed in, 5 liter zal niet opgeraken. Op de foto zie je het resultaat. De twee stukken zijn die voor de ander kant.
Ik gebruik de oude ringen om de andere helften van lagers alles op hun plaats te kloppen. De speciale buizen heb ik niet laten maken. Het zou mij 60 euro gekost hebben om ze te laten maken door Manu zijn vader. De juiste prijs maar de moeite niet, alles gaat vlot zonder.
Het plaatsen van de armen zelf loopt echter niet. Ik kan de gekartelde moer onmogelijk op de schroefdraad draaien. Uit miserie schakel ik over op de ander kant, misschien lukt het daar wel. maar neen, zelfde probleem. Besluit staat vast : lagers zijn niet ver genoeg doorgeklopt. Een beetje veel bijkloppen met de beitel helpt echter niet...
Ik meet de exacte plaatsing van lager en pakking na. Dat lijkt juist te zitten. Dan besluit ik om met een sergant de arm op zijn plaats te trekken. En ja ! Ik zie dat het resultaat veel beter is. En nu de moer : hop geklaard.
Nu de achtertrein gemonteerd is neemt ie veel plaats in. Waar ga ik die wegzetten ? Op het chassis natuurlijk : dat lijkt al of het klaar is ...
En nu de wiellagers in de trommels. Ook dat lukt probleemloos dankzij de oude lagerbehuizing. Om zeker te zijn dat ik deze niet terug vastklop boven de nieuwe lager slijp ik hem wat af. Daarna gaat ie in de kast als hulpstuk voor de voorwiellagers. En voor later natuurlijk. Ook de wielelagers van de 55-er moeten vervangen worden.
Ook hier alles goed invetten. En het lager wordt weer in twee keer gemonteerd. Eigenlijk in 3. Het onderste deel - met knikkers - gaat er eerst onderaan in. Dan de behuizing er over kloppen. En dan weeral een deel met knikkers.
Onderaan wordt een dichting geplaats. "Is zo gepiept" zou Jeroen zaliger zeggen. Ik ondekte gisteren op zijn site dat er foto's zijn van zijn 6-cilinder eend toe hij deze bij mij thuis afwerkte.
Momentje van emotie...
Als slot gaat er nog een moer over maar die is stuk geklopt bij demontage. Dus een extra bestelling voor Alexandre.
New space
11 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten