Zondag 2 maart de voortrein uit elkaar gehaald. Eerst wat afgeborsteld want daarhangt wat aan...
Bij gebrek aan de juiste getande buissleutel heb ik de gekartelde moer die de arm op de voorste buis houdt er met een pin uitgeklopt. Rustig werken en werkt perfect, geen schade.
Daarna het stuurmechanisme "cremaillaire" uiteen. Is wat gepiemel maar valt best mee als je get boek raadpleegd. Dingen moeten er namelijk in de juiste volgorde uit. Anders lukt het nooit.
De stuurstangen zelf moet je er met een speciale tool afhalen. Even naar Van Roosenbroeck gereden die het in 5 minuutjes fixt.
Daarna de lagers van de buis gehaald. Het voorste deel komt zo los maar het achterste de moet er met de beitel uit. Zachtjes aan beide kanten kloppen zodat ie mooi recht er uit gaat. Op het einde komt ie gewoon los.
Zelfde werk bij de armen.
Hier zie je duidelijk dat het continue maar zachtjes draaien van de arm de lageer heeft uitgehold.
Dit moest inderdaad vervangen worden.
Het valt mij op dat er gezegd wordt dat vooral de buitenste lagers afzien. Maar bij zijn vooral de binnenste lagers versleten.
Dan over naar de wiellagers zelf. Die moeten er ook uit met een speciale dop met twee pinnen die in moer passen.
Die tool heb ik niet dus weer met pin en hamer. En deze keer loopt het veel minder goed. Door het kloppen wordt de moer wat samengedrukt en dus breder. Daardoor gaat ie nog vaster zitten. Ik zie/begrijp het te laat en blijf doorkloppen. Ik klmop zo hard dat ik er ziek van wordt !
Nu zit ie muurvast en moet ik over naar de Dremel met slijpschijfje.
Gelukkig krijg ik de moer eruit zonder beschadiging aan de lager of pivot.
Maar dit is niet de juiste manier. Dus ik stop er mee.
Alexandre heeft de juiste tools liggen en via een postbusadres kan ik er de hand op leggen.
Dat is voor een volgende keer...
New space
11 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten