donderdag 7 februari 2008

Naakt chassis

Vandaag veel rondgereden voor die sleutel 46. Wou nog eens naar Trentels in Mechelen maar die had hem niet. Heb er dan toch een stalenborstel en een dunne slijpschijf meegenomen.

Dan naar Aartselaar bij Gillard. "Heb ik" zei de man en hij liep het magazijn in. Maar kwam dan schoorvoetend vertellen dat ie hem niet meer in voorraaad had en dat het 10 dagen zou duren. Hij zij 13 euro excl. kosten en dat is wel goedkoop ! Maar die sleutel moet nu, dus ik naar Autovak in Kontich. Hebben ze niet maar er wordt gebeld naar Mechelen bij Mano en die heeft hem wel. Ik dus terug naar Mechelen (!). Kost de sleutel daar wel 33 euro inclusief ! Dat moet dan maar om niet stil te vallen.

Snel overal aan, 2 krikken en twee chandellen onder het chassis om alles hoog te zetten. Dan de schokdempers eraf. Makkie.

De sleutel van 46 is te breed, zoals verwacht. Dus de slijpschijf erop en een paar euro er af...

De veerpot geeft zich niet makkelijk gewonnen. Vooral de rubber zit muurvast op de buis, alles draait rond. Ik boor dan maar een gat in de buis en ik zet ze vast met een pin. Dan de beitel op de rubber en langzaam komt ie los. Gewonnen na een gevecht van een uur !


Op de foto is de buis is al uit de houder getrokken. De houder zelf is wat verwrongen. Het werk van de pin. Dat klop ik later wel op zijn plek. Je ziet ook de plek waar de ring rond de rubber met de beitel is bewerkt.

Ook de tweede zit vast maar nu ik de techniek beheers is ie op 15 minuten gedemonteerd. Zo dat is weer pak losgevezen materiaal.




Bouten van voor-en achtertrein worden geborsteld en met kruipolie bespoten. Het losvijzen is altijd wat moeilijk want de kop van de bout slipt in de dop. Een oude truuk die het altijd doet : al het gewicht van het chassis op een kruis zetten. Dan slipt de kop niet en komt ie zo los.



Eenmaal de treinen verwijderd kan het chassis op de schragen.



Nog wat laatste prutsen er af zoals leidinghouders, kaakrubbers en andere verloren boutjes. Het chassis is nu naakt.

Morgen kan er de haakse slijper met borstel er op.

Geen opmerkingen: